* Componisten van Klassieke Muziek  
zoeken
zoekterm onthouden en highlighten
periode
voor 500  Oudheid
500-1450  Middeleeuwen
1450-1600  Renaissance
1600-1750  Barok
1750-1820  Klassiek
1820-1910  Romantiek
na 1900  20ste Eeuw
na 1945  Modern

© Componisten.Net 2000-2017
· Home · Links · Europees Skrjabin Genootschap sitemap 
Verhaal van twee leden ·
Aankondiging concerten ·
Concertverslagen ·
Componist Rolf Knap ·
Skrjabin Bulletin ·
Selectie van artikelen uit het bulletin ·
Bestuur ·
Interessante links ·
Partituren Skrjabin ·
Print deze pagina

:: Concertverslagen

Helena Basilova & DEFRAME in See Scriabin!
Gepubliceerd op 16 maart 2016.
Over the last couple of months Helena Basilova collaborated with DEFRAME from Utrecht- NL, together with who we developed live visuals to the music of Alexander Scriabin.
Scriabin was the first composer who -already 100 years ago- was intrigued by the idea of adding colors to music and who was experimenting with the integration of other art forms into his music.
To Helena he was the first multi-media composer and in See Scriabin! She'd like to show how his music can beautifully blend with light, shape, color and visual movement.
Recorded in Amsterdam Roest on February 19th 2016 Presented by 24 classics and Klassiek in de Loods. Made possible by Mason & Hamlin Amsterdam and AFK
Video by Tanja Busking

https://www.youtube.com/watch?v=D5KmVH2WC2g>

Aidan Mikdad (14) wint eerste prijs op internationaal concours
Pianist Aidan Mikdad (14) heeft op 28 februari de eerste prijs gewonnen op het internationale concours Premio internazionale pianistico ‘A. Scriabin’ voor pianisten t/m 35 jaar, dat in de week van 22 t/m 28 februari werd gehouden in het Italiaanse Grosseto. Aidan Mikdad was met afstand de jongste deelnemer, dat maakt dit tot een unieke prestatie in een concours voor volwassen pianisten.
De 66 deelnemers kwamen uit 15 landen, waaronder Rusland, China, Japan, Zuid-Korea, Spanje en Italië. In de finale speelde Aidan het Pianoconcert nr. 1 van Liszt. De internationale jury bestond uit Antonio Di Cristofano, Yuri Bogdanov, Albert Mamriev, Sunhwa Park, Marco Sollini, Saya Sangidorj, Jin Tang, Pierre Van Der Westhuizen en Marco Vincenzi.
Aidan Mikdad studeert bij Mila Baslawskaja aan de Sweelinck Academie van het Conservatorium van Amsterdam.

Het uitgebreide programma van ons Symposium&Festival-2015
downloadprogramma_StPetersburg_26-10-2015 .pdf

Het uitgebreide programma van ons Symposium & Festival te St Petersburg in Rusland, gedurende 29 t/m 31 oktober 2015. Open het Pdf-bestand voor Russische en Engelse informatie. Omdat het een groot Pdf-bestand is duurt het even voordat e.e.a. geopend is. Bijgaande foto genomen gedurende het Symposium: Centraal zit de persoon met een bril, dat is Emanuel Garcia, rechts van hem, met een boekje, zit Alexander Lazarev. Het Symposium & Festival waren een groot succes in St Petersburg ten huize van de Aleksandr Herzen Universiteit.

In de bibliotheek-stijlkamer van het Geelvinck + Skrjabin beiaardbundel

E-mail verslag van Charles Boissevain & Helena Basilova
downloadE-mail-verslag26&27april2015.pdf

Zondag in de voormiddag vond de presentatie plaats, van een door de Muziekcommissie van de Nederlandse Klokkenspel Vereniging (NKV) samengestelde Skrjabin-beiaardbundel. Deze presentatie vond plaats in de Bibliotheek-stijlkamer van het Geelvinck-Hinlopen Huis. Na een korte voorbespreking door de bestuurssecretaris van de stichting Europees Skrjabin Genootschap, droeg de Beiaardière Aviva Boissevain het voorwoord voor, uit de bundel met 21 Skrjabin-bewerkingen voor klokkenspel. De coördinator van dit project, Klaas de Haan had zes beiaardiers (inclusief hemzelf) gestimuleerd om samen aan de bundel te werken. Dat zijn: Martien van der Knijff, Tin-Shi Tam, Klaas de Haan, Henk Veldman, Theo Spook en Roy Kroezen. Na de voordracht door Aviva Boissevain gaf Klaas de Haan nog een korte samenvatting van de manier waarop deze herdenkingsbundel tot stand is gekomen. Vervolgens kwamen de heerlijke hapjes aan de orde en de Champagne Prosecco werd rondgedeeld. De aanwezigen waren de beiaardière Aviva Boissevain, de secretaris van de NKV, Dick Klomp, de coördinator van de herdenkingsbundel Klaas de Haan, de president van het Europees Skrjabin Genootschap en haar secretaris/penningmeester (ondergetekende), als ook Charles Boissevain (notoire muziekliefhebber) en Erik Hoogenboom (Componisten.Net). Uiteraard waren er ook nog andere belangstellenden. E.e.a. werd in een fotoshoot en videoverslag vastgelegd door Alwynn Knap.
In de namiddag vond het voorjaars- herdenkings-pianorecital plaats, in de muzieksalon door Helena Basilova. Dit concert was volledig uitverkocht. Door het bij de balie/kassa ontbreken van geprinte programma’s heeft de soliste zelf steeds aangekondigd wat zij ging spelen. Na afloop van haar succesvolle recital presenteerde Helena Basilova haar nieuwste Cd, onder de titel “Picturing Scriabin”, geheel geweid aan de herdenking van het 100e sterfjaar van Aleksandr Skrjabin (1872-1915). Tevens overhandigde ondergetekende haar een reistas met presentjes voor haarzelf en eveneens voor de directie van het Skrjabin Museum te Moskou, alwaar zij de volgende dag (27/4) zal spelen evenals in nog twee andere musea in de RF. Lees s.v.p. ook het Pdf-bestand boven de foto, met e-mailverslaggeving!

Ed Frederiks, de tekenaar/ontwerper van ons briefpapier-logo
Na afloop van ons prachtige recital op 4 januari 2014 (zie hieronder) en mede in verband met het 30-jarige bestaan van het in Amsterdam opgerichte en gevestigde Skrjabin Genootschap, vond ons bestuur het zinnig en nodig om een van onze medewerkers van het aller eerste uur, de beeldend kunstenaar Ed Frederiks, in het zonnetje te zetten. Immers, hij vervaardigde die schitterende portrettekening in sepia, die wij zwart-wit voor de omslagpagina van de Skrjabin Bulletins gebruikten en ook voor ons logo op ons briefpapier. Ook voor 2015, het 100e sterfjaar van Skrjabin, hebben wij die wij die prachtige portrettekening in de originele Sepia-kleuren op de voorzijde van een wit T-shirt laten drukken en besloten het eerste exemplaar aan Ed Frederiks te overhandigen. Zie bijgaande foto’s waar onze voorzitter Elvira Okuneva het shirt aan de blij verraste Ed Frederiks overhandigde.

Ed Frederiks, de tekenaar van de omslagpagina van het Skrjabin Bulletin
Vervolgens toonden zij de achterkant van het T-shirt, waarop een afbeelding was afgedrukt, van Skrjabins kleurenopvattingen van de toonsoorten die hier ingekleurd waren op klaviertoetsen.

Tomasz Konieczny
Met Tomasz Konieczny’s pianistiek geeft hij een prachtig beeld van Skrjabin. Naast zijn Skrjabin-pianospel is hij ook een echte connaisseur van Skrjabins filosofieën. Overigens, deze compositie waarmee hij zijn recital ter gelegenheid van Skrjabins 143e geboortejaar met het Europees Skrjabin Genootschap op 4 januari 2015 afsloot, de 5e pianosonate van Aleksandr Skrjabin, behoort tot de moeilijkste werken uit de pianoliteratuur.
Tomasz Konieczny volbracht zijn studies aan de Muziek Academie te Katowice, in Polen. Daarna studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, bij Jan Michiels. Thans studeert hij aan de Vrije Universiteit Brussel om zijn Doctoraat in de Kunsten te behalen.
Luister hier naar zijn uitvoering van Sonata no. 5, opus 53 (1907):
https://www.youtube.com/watch?v=erpLjYVpcEc&feature=em-upload_owner>

Yanna Penson concerteerde op 19 oktober 2014 | 16u45
in de muziekzaal van het Museum Geelvinck Hinlopen Huis met een prachtig programma:

– A. Skrjabin: uit 24 Preludes Op. 11: nr. 1-6
– F. Chopin: Polonaise Op. 44
– A. Skrjabin: Polonaise Op. 21
– A. Skrjabin: 6 Preludes Op. 13
– F. Chopin: Ballade nr. 4 in f, Op. 52
– A. Skrjabin: Sonate 4 in Fis, Op. 30

Het hele programma is opgenomen voor uitzending door De Cocertzender. Het laatste werk, Skrjabins 4e pianosonate, kunt u beluistern door op de onderstaande You Tube-link te klikken:
http://youtu.be/O4pkZuKga8c

Korte verslaggeving van 5 Skrjabin-uitvoeringen
Door bestuurswisselingen, waarin veel overlegtijd gaat zitten, heb ik weinig tijd gehad om de pianisten, die ik vanaf 5 januari t/m 1 juni ’14 in verscheidene zalen heb beluisterd, op de pagina Concertverslagen had willen verslaan. Maar als nog, het ging dus om vijf recitals. Een tweetal vond plaats in de Muziekzaal van het Geelvinck Hinlopen Huis te Amsterdam, twee andere in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam en de laatste in een concertaccommodatie te Leiden.
Het eerste recital was georganiseerd rondom Skrjabins geboortedag en vond plaats op zondagmiddag 5 januari, met Bernd Brackman achter de vleugel. Bernd speelde daar onder meer alle 24 Preludes opus 11 (gecomponeerd tussen 1888 en 1896). Interessant was daarbij te vernemen dat Skrjabin bij alle toonsoorten verschillende synesthetische gevoels- en kleurensensaties had, hoewel dat pas echt naar buiten kwam met de Prometheus-symfonie (met orkest, orgel, piano, koor en clavier à lumières) uit 1909/1910.
Op 2 februari was ik bij TIHMS/New masters on tour, waar ik een fabelachtige pianist de 5e Sonate van Skrjabin (1907) hoorde vertolken. Sean Cheng (USA) speelde met zoveel vuur en vlam en zo begeesterend dat ik - hoewel ik toch heel veel uitstekende Skrjabin vertolkers heb gehoord - zowat van mijn stoel viel.
Het derde recital, op zondagmiddag 30 maart, was ook weer een TIHMS/New masters on tour-concert. Hier concerteerde Irina Christiakova (RF) met Skrjabins 4e Sonate (1903). Zij bleek ook een begenadigd pianiste met een buitengewone en schitterende Skrjabin interpretatie.
Op 27 april, Skrjabins 99e sterfdag, concerteerde de Belgische pianist Matthieu Idmtal voor het Europees Skrjabin Genootschap. Hij had een prachtig programma geconfigureerd rond Skrjabin en diens inspirator Chopin. Zowel de aanwezige musici als het overige publiek prezen zijn markante muzikale persoonlijkheid en loofden de fijngevoelige interpretaties van deze nog jonge musicus.
Het laatste recital, op 1 juni 2014, werd in Leiden gegeven door de virtuoze pianist Maurice van Schoonhoven. Hij voerde achtereenvolgens alle Etudes van Skrjabin uit. In dit programma (ongeveer 2 x ½ uur) kreeg u een prachtig overzicht te horen van de ontwikkeling van Skrjabins componeerstijl. Stap voor stap, van laat romanticus naar modernist.
Het recital werd zeer succesvol uitgevoerd voor zo'n dertigkoppig publiek in de Concertzaal van Emile van Leenen, piano’s & vleugels te Leiden.
Bijgaande foto van ondergetekende en Elly van Zonneveld werd gemaakt na afloop van het recital te Leiden. Frans Verburgt is de fotograaf. Elly en Frans behoren tot de Skrjabin-liefhebbers van het eerste uur. In 1985, bij de aanvang van het Europese Jaar van de Muziek werden zij lid van het genootschap.
Rolf Knap.

Groot succes najaarsrecital 2013 Skrjabin Genootschap
downloadOnsProgramma_17_10_13.pdf

De bezoekers van het Skrjabin/Chopin-recital dat op 20 oktober 2013 in het licht stond van de 119e sterfdag van Frédéric Chopin (22 februari 1810 – 17 oktober 1849) vernamen bij de entree van het prachtige Museum Geelvinck Hinlopen Huis dat de pianiste die voor vandaag was geëngageerd, Julia Achkinazy, jammergenoeg zo ernstig ziek was geworden dat haar optreden niet kon doorgaan. Gelukkig hadden mijn medebestuurders Bernd Brackman (zie foto hiernaast) en Maurice van Schoonhoven (zie foto hieronder bij voorjaarsrecital 2013) gelegenheid het recital over te nemen. Zoals u waarschijnlijk weet zijn beide pianisten van grote klasse, zodat boven-genoemde tegenvaller volledig gecompenseerd werd!
In verband met de korte voorbereidingstijd en hun drukke werkzaamheden hebben zij een eigen programma zo samengesteld dat Maurice van Schoonhoven voor de pauze concerteerde en Bernd Brackman er na. In de Pdf-bijlage kunt u zien hoe hun programmeringen van Chopin & Skrjabin er uit ziet. Alle plaatsen voor hun recital waren, net als bij ons voorjaarsrecital uitverkocht. Het publiek was heel enthousiast dat zich niet slechts uitte in het applaus maar ook in een mail waarvan u de inhoud hier kunt lezen:
"Hallo Rolf, Nogmaals hartelijk bedankt voor het prachtige concert....wat heb ik, of, hebben we genoten! Ik was in extase bij het recital. En, na de pauze - als ik me niet vergis - van de vaardige pianist Brackman. Wat een EXTASE geweldig!!!!! Liefs, Groetjes, Al en MarieCarmen PS: gefeliciteerd nog, met je 76e verjaardag (beter laat dan nooit)!"
Open het Pdf-bestand om kennis te nemen van het programma van ons najaarsrecital 2013.


Groot succes voorjaarsrecital 2013 Skrjabin Genootschap:
downloadCV Maurice van Schoonhoven 2011.pdf

Het pianorecital met alle Etudes van Skrjabin, was werkelijk een groot succes. Met dit chronologische Etudes-recital schiep hij een boeiend en prachtig overzicht van de ontwikkelingen in het componeren bij Aleksandr Skrjabin. Maurice van Schoonhoven voerde genoemde werken met zo'n intensiteit uit, dat hij deed denken aan de wereldberoemde pianovirtuoos Wladimir Horowitz. Daarnaast bleek het Museum Geelvinck Hinlopenhuis ook een buitengewoon prettige locatie. Wat jammer was, is dat er een aantal concertbezoekers geen kaartje meer konden bemachtigen, omdat de zaal met ruim 80 stoelen helemaal was afgeladen. Onder de bezoekers bevonden zich ook de directeur van het Skrjabin Museum uit Moskou, Alexandr I. Lazarev, zijn vrouw en zijn PR-directeur de pianist Pavel Shatskiy. Zij waren in het kader van het Nederland-Rusland jaar 2013 uit Moskou overgekomen om met ons bestuur en dat van het Museum Geelvinck Hinlopen Huis te vergaderen over nauwere samenwerking, zoals o.a. het uitwisselen van Maurice van Schoonhoven met zijn Skrjabin-recital naar het Skrjabin Museum!
Zie ook de Pdf-bijlage, om de schitterende nieuwe folder van het Skrjabin Museum te bekijken.

Orchestra, Soloists Dig Deep in All-Russian Program
downloadSouth Carolina Philharmonic.pdf

The audience demanded more, and pianist Martina Filjak happily responded with a very touching encore. She chose a short work for left hand alone from Opus 9 of another Russian, Alexander Scriabin. It was the perfect ending for a Russian evening. Scriabin, for a brief time in his life, lost the use of his right hand and composed this work in a Chopin-like style. The work itself is written beautifully, and with Filjak’s performance, one could swear she was using two hands despite seeing her right hand clasping the bench. It was an appropriately tender way to end a great Russian evening.

Russische orgelmuziek uit de 19e eeuw
Concert Russische orgelmuziek in Amsterdam, d.d. zaterdag 17-03-2012 in Russische-Orthodoxe kerk Heilige Nikolaas van Myra, door organiste Olga de Kort-Koulikova; zie de link hieronder voor de foto's:

http://russischemuziekinnederland.wordpress.com/2012/03/17/17-maart-2012-orgelconcert-in-amsterdam-olgadekort/

Miami International Piano Festival with music of Chopin and Scriabin
downloadJorge Luis Prats.pdf

Sunday 1012-03-04 at the Broward Center:
Jorge Luis Prats opens Miami Piano Festival 2012 with passion and virtuosity.
Open the Pdf-link for information.

Vladimir Ashkenazy not only a Scriabin and Rachmaninov interpretor
downloadVladimir Ashkenazy, conductor Sydney Symphony.pdf

Festival, Man & Nature: Exploring the Elements in Music
downloadNew-jersey-symphony-orchestra-NYTimes.pdf

All the Colors of a Scriabin Rarity
That’s Meant to Be Seen as Well as
Heard

NJSO played with color
downloadNJSO plays with color.pdf

On Friday, the New Jersey Symphony Orchestra -- as part of the first program in its three-week winter
festival -- performed Scriabin's "Promethus: The Poem of Fire" in Newark complete with lighting that changed color according to the score's kaleidoscopic harmonies.

With the main hall of the New Jersey Performing Arts Center darkened for maximum effect, NJSO music director Jacques Lacombe conducted a strikingly sensuous realization of "The Poem of Fire" -- the first performance of the work in the orchestra's history.

EUROPEAN GALA CONCERT, LPhO met Skrjabin
downloadHet vuur van Prometheus.pdf

EUROPEAN GALA CONCERT 7-9-2011 te Brussel
Greet Van 't veld is recensent klassieke muziek:
"Scriabin voorzag ad libitum nog een clavier à lumières (een eigen uitvinding) om deze muziek ook nog in kleur te kunnen projecteren, maar zelden of nooit wordt die optie genomen. Ook nu niet. Misschien toch een gemiste kans. Nu goed, alleszins boden koor en orkest al voldoende kleur, vuur, suspense, mystiek…. Alexander Scriabin wordt veel te weinig gespeeld, dus ik was zo al erg gelukkig. En aan het applaus te horen was de vlam ook bij het omringende publiek behoorlijk ingeslagen."

Open het Pdf-bestand om de volledige tekst van haar interessante recensie over dit Europese Gala Concert te lezen.

Fleisher’s left-hand repertoire shines!
downloadLeon Fleisher for the Left Hand.pdf

Pianist Leon Fleisher, shown here at Carnegie Hall, has created a musical niche by playing left-hand-only music

Sydney Symphony Orchestra, director Wladimir Ashkenazy
downloadSydney Symphony, Ashkenazy.pdf


Players and conductor pulled out all their stops in the 45-minute marathon of Alexander Scriabin’s Third Symphony, written 1902-4 when he was
simultaneously falling in love with Nietzschean philosophy and with an 18-yearold mistress.

Valery Gergiev with Scriabin’s First Symphony
downloadLondon Symphony Orchestra And Chorus Prom 41.pdf

Last night (16-08-2010) it was the turn of the London Symphony Orchestra under its principal conductor Valery Gergiev, who kicked off an all-Russian programme with Scriabin’s monumental First Symphony

Bespreking van Skrjabin CD's
downloadScriabin in Kwadratuur.be.pdf

Open het Pdf-bestandje voor de besprekingen in "Kwadratuur".

Jorge Gonzalez Buajasan, young Cuban pianist
downloadYoung Cuban pianist wins again in Fance.pdf

González Buajasán, who studies on a scholarship at the National Conservatory of the Ile de France close to Paris, placed Prelude, Fugue in A mayor by Bach and Ballade No. 3 Opus 47 in A flat mayor by Chopin.
He also completed his participation against other 50 competitors in the senior category of France with Study Opus 8 No.12 "Pathetic" by Alexandre Scriabin.

John O'Conor's musical theatre on the piano
download2010-01-26.pdf

A left-hand-only Prelude and Nocturne by Alexander Scriabin (1872-1915) sounded as if there were five more fingers on the keyboard. Open the Pdf-file for information about this recital on 2010-01-26.

Xiayin Wang
downloadXIAYIN WANG.theworld-Skryabin.pdf

MARCO WERMAN: The music we’re listening to is a composition by the late 19th Century Russian composer Alexander Scriabin. It comes from a recording titled “Scriabin: Piano, Poems, Waltzes, Dances.” The pianist is the immensely talented young Chinese
virtuoso Xiayin Wang. Xiayin, first of all what are we listening to? What’s the title of the piece?
XIAYIN WANG: This was a waltz that was Scriabin’s very first composition. You can see actually it has a lot of Chopin influence, and no wonder because he was a great admirer of Chopin.

Canek Latromni, estudiante de piano
downloadCanek Latromni.pdf

CIUDAD DE MÉXICO.- El Centro Cultural Ollin Yoliztli fue testigo de la presentación del Recital Extraordinario de Piano por parte de Canek Latromni, estudiante de este instrumento en la escuela de música Vida y Movimiento, en la cátedra de Camelia Goila. En la breve presentación, pero de gran calidad, se interpretaron temas como 'Preludio 15", de Frédéric Chopin; "Estudio 11 op. 8" y "Estudio 4 op. 42", de Alexander Scriabin; lo mismo que "Estudio 1 en fa menor", de Sergei Rachmaninov.

Skrjabin in Brussel op 26-12-2009 door Anastasia Slojneva
downloadSkriabin in Brussel.pdf

We hadden hier vorige week een concert waarop ook werk Skriabin stond. Zie bijlagen! Het was een fantastische happening. Het hele programma ging zonder pauzes of aankondigingen achter mekaar door als één lang prachtig gedicht. De pianiste (zie foto) is zelf van oorsprong Russin. (Zie ook de Pdf-link)

"With Russian music, you can't go wrong"
downloadStamford-Symphony-Russian.pdf

These were the words of Stamford Symphony conductor Eckert Preu during his pre-concert lecture on Nov. 14, 2009.
Scriabin's pianoconcerto was played on a gorgeous Blüthner grand piano from the Long Ridge Music Center. This piano seemed to speak Scriabin. It was a beautiful instrument and it contributed in no small way to the uniqueness of the event. The piano solist Alexandre Moutouzkine is a great musician of the first order.

Poem of Ecstacy at Liverpool
downloadecho-ent.pdf

Skryabin's Poem of Ecstacy at Liverpool
Philharmonic Hall with the RLPO and Vasily Petrenko, on Saterday 7th of November 2009. Open the Pdf-file of the Liverpool Echo.

October Russian Music Festival 2009
downloadOctober Russian Music Festival.pdf

Today the Preparatory Division was represented by the equally prodigious sixteen-year old pianist Andrew Yang, a student of William Wellborn, who has also performed in this series; and there was an element of poetic justice in Yang bringing a program to conclude this month's Russian Music Festival.

downloadYoung pianist Gregory Martin.pdf

Washington International Piano Festival, August 14, 2009
downloadYoung pianists.pdf

The young pianists were selected from a group of 42 "participants" who came from the U.S., Germany, Russia, and Japan to study piano for a week at CUA. Who would want to judge them? They were all magnificent.

The Moscow Times » Issue 4168 » Top Stories
downloadOrchestra Fest Hits Season High Point.pdf

Young Mariinsky Theater house conductor Mikhail Tatarnikov took over the podium for the concert's second half, leading Scriabin's "Prometheus (Poem of Fire)," a work composed 10 years after the symphony and far from tame. Scriabin's score specifies that a light show of designated brilliant colors should flood the hall during the work's performance. The festival made a stab at following those instructions, but the results proved disappointing, perhaps because of the architectural features of the Hall of Columns or perhaps simply from a lack of imagination. Tatarnikov did what seemed an excellent job of holding together Scriabin's gigantic musical structure.

De voor- en najaarsbijeenkomsten
Jaarlijks organiseerde het bestuur van het Skrjabin Genootschap rond de sterfdagen van Skrjabin (27 april, voorjaarsbijeenkomst) en Chopin (17 oktober, najaarsbijeenkomst) een recital en/of lezing. De laatste tijd is dat door verhuizing van Gaudeamus niet meer mogelijk. De verslaggevingen en de foto's van eerdere voorjaarsbijeenkomsten en najaarsbijeenkomsten ten huize van Gaudemus, van vóór hun verhuizing, kunt u vinden op de pagina Bestuur.

Bruxelles, Palais des Beaux-Arts. 10-III-2009, Alexandre Scriabine
downloadArcadi Volodos,piano.pdf

Arcadi Volodos, piano

Pour le Palais des Beaux-Arts, ce mardi, Volodos annonce un programme varié qui s’ouvre avec la musique capricieuse de Scriabine. Quelques prodigieux aphorismes et la Sonate n°7 (1911-1912), la Messe Blanche, peut-être l’une des œuvres les plus denses et les plus complexes du tourmenté compositeur… Volodos prend un plaisir évident à se jouer des difficultés techniques pour chanter la richesse, la multiplicité des couleurs, les caractères changeants d’une musique brillamment excessive. Dans une ambiance feutrée d’où jaillit telle ou telle fulgurance, Volodos crée un magma harmonique qui s’épanouit dans la surprise et la finesse de nuances ciselées, de rythmes complexes maîtrisés et d’effets sonores qui font un orchestre de ce piano…

Conservatório russo de Paris
downloadPianista português Raúl Peixoto da Costa.pdf

Póvoa de Varzim, 19 Fev (Lusa) - O jovem pianista português Raúl Peixoto da Costa venceu quarta-feira, dia em que fez 16 anos, o primeiro prémio no Concurso Internacional de Piano 'Alexander Scriabin', realizado no conservatório russo de Paris, confirmou hoje à agência Lusa o pai.

A tale of two concerts
downloadSF Symphony season.pdf

What could be better on a cold midwinter's night than settling in for a good story? The orchestral equivalent of a ripping yarn is program music, and for the past two weeks, the San Francisco Symphony has been offering concerts filled with some especially captivating tales.

Pianist Garrick Ohlsson, february 10, 2009
downloadGarrick Ohlsson.pdf

Tuesday evening's recital, for more than 1,700 adoring fans, was another success, this time with pianist Garrick Ohlsson, sharing his own love for the perhaps underappreciated Alexander Scriabin.

Alexander Scriabin: Symphony No. 2 in C Minor, Opus 29
downloadScriabin-Symphony-No.2.pdf

New York Philharmonic Orchestra, Ricccardo Muti, Conductor.

The 21-year old pianist Yuja Wang at Meany Hall
downloadSeattle Post.pdf

The 21-year old artist Yuja Wang, who made her local debut Wednesday night at Meany, is a good case. When she was booked, the Chinese pianist was hardly a breath away from her North American premiere. Then she made her New York debut, toured Asia with the New York Philharmonic and began to appear with prestigious orchestras, conductors and at festivals in Europe as well as the United States. Along with the impressive round of dates, she was hard at work at the Curtis Institute in Philadelphia -- now a hotbed of eager and talented Chinese students -- studyingwith Gary Graffman, the same pianist/teacher who guided Lang Lang to international fame. This week, Deutsche Grammophon signed Wang to an exclusiverecording contract, with her debut recording of Chopin, Ligeti, Scriabin and Liszt scheduled for release Feb. 17.

Young Uzbekistan musicians perform in London
downloadYoung Uzbekistan musicians perform in London.pdf

During Christmas and New Year's holidays (2008), The Royal Academy of Music located in the heart of London hosted a concert of young musicians from Uzbekistan and other countries of Central Asia. The concert was titled Equipes de Sogdiana - 2 (Sogdiana's Squad 2). The representatives of official, cultural, public and business circles of Great Britain and the diplomatic corps accredited in the country attended the event organized with the assistance of the Embassy of Uzbekistan in London. The executive producer of the concert was Nakako Watanabe, a known figure in the local cultural circles, reported Uzreport. At the concert, Uzbekistan was represented by three young pianists - brothers Nuron and Naufal Mukumiy and Nafis Umarkulova. The performance of the Uzbek musicians stood out among the others, they performed especially masterfully, the whole audience agreed. They skillfully performed the works of Johann Sebastian Bach (Toccata), Ferents Liszt (etude from the concert of March of the Dwarfs), Alexander Skryabin (Fantasy Sonata No. 2), and Claude Debussy (Night in Granada, and Gardens in the Rain).


Der Klang der Farben
downloadDer Klang der Farben.pdf

Ungehemmt orgelten die Licht- und Farbkaskaden im finalen "Poème du feu‚ Promethée", insbesondere bei dessen hymnisch-ekstatischem Schlussakkord, zu dem in Sekundenschnelle das gesamte Farbspektrum feuerwerksartig aufflammte. Durchweg behielt der Lichtpart eine Eigenständigkeit, indem er auch bei dröhnenden musikalischen Ereignissen Gewichtslosigkeit und Transparenz bewahrte.
Skrjabins "sursum corda" erhebt sich aus dem "de profundis"- Rosalie suggeriert oft eher die umgekehrte Bewegung, die Zuwendung engelhafter Licht- und Luftgeister.
Mit ihrem zu großen Spannungsbögen fähigen Chefdirigenten Nicholas Milton vollbrachte die Jenaer Philharmonie den Kraftakt, die drei anspruchsvollen Partituren ohne Pause ohne merkliche Ermüdungserscheinungen zu spielen. In der derzeitigen "Stadt der Wissenschaft" war die Zusammenarbeit von Kunst und technologisch avancierter Optik eine Attraktion, die bei dem offenbar hier noch reichen Fundus eines akademisch bildungsbürgerlichen Konzertpublikums auf hellhörige Augen und sehbereite Ohren stieß.

Pianist Albert Stanziano performed 2 etudes of Scriabin
downloadpianist Albert Stanziano.pdf

November 25, 2008 6:00 AM
WEST POINT — Friday evening at the Eisenhower Hall Ballroom, pianist Albert Stanziano gave a recital in which he communicated his joy of music, an enjoyment he obviously experiences in his demanding schedule as a soloist, accompanist and teacher. His playing is alert, varied and spirited with works he knows by heart and has mastered with technical panache and personal warmth. His passion, vitality and pleasure are exemplary and were everywhere evident in the selections he performed.

New salons: Homes are where the art is...
downloadNew salons Homes are where the art is.pdf

The intent of such gatherings, organized by Jaskey and others in the area - sometimes in the organizer's own home - is similar to Gertrude Stein's aim in the early 1900s, when she would include movers and shakers at the Saturday evening salons at her Paris apartment.

[Toulouse] Une fin de saison colossale...
downloadOrchestreNationalduCapitoledeToulouse.pdf

La deuxième partie de ce concert a réservé à bon nombre d’auditeurs une surprise de taille, dans tous les sens du mot. L’installation de près de 110 musiciens annonçait un choc. C’est un cataclysme qui est arrivé! Avec deux oeuvres symphoniques rarissimes.

Garrick Ohlsson brings vigor to an evening of Scriabin
downloadPianist Garrick Ohlsson.pdf

Ohlsson opened the Ravinia Festival's classical season with back-to-back Martin Theatre recitals Monday (09-06) and Tuesday (10-06-2008) nights centered on the prophetic and half-mad Russian Alexander Scriabin (1872-1915). Tuesday's program focused on the final works of this ecstatic pioneer of structure and tonality, and Ohlsson delivered rarely played pieces in an unforgettable manner.

Garrick Ohlsson Plays Scriabin in La Jolla
downloadSan Diego Arts.pdf

Garrick Ohlsson's recital of Russian piano music Friday (May 16) brought the La Jolla Music Society's current chamber music season to a flashy conclusion, but sometimes it seemed more like a university graduate music seminar. Delivering copious verbal program notes, especially about the recital's featured composer Alexander Scriabin, Prof. Ohlsson might have called his course, "Russian Music at the Turn of the 20th Century."

CLARE HAMMOND, with Scriabin. Date: 11.04.08
downloadid=20373.pdf

So strongly does Clare Hammond identify herself with her composers that the music seemed to come from within her, rather than from the piano. This performer unites unflawed elegance with the ability to gauge every work's emotional measure.

Garrick Ohlsson, with Scriabin on April, 6 th 2008 in Washington
downloadPianist Garrick Ohlsson.pdf

Renowned pianist Garrick Ohlsson swooped into the Kennedy Center Concert Hall Sunday night for an industrial-strength recital, courtesy of the Washington Performing Arts Society. Mr. Ohlsson drew a good-sized audience eager to hear his eclectic, largely 20th century program which featured works by Prokofiev, Chopin, Rachmaninoff, and Scriabin.

Antal Sporck prijswinnaar van het internationale pianoconcours OCI
downloadAntal Sporck prijswinnaar.pdf

De jonge Nederlandse pianist/componist/dirigent Antal Sporck (1981) heeft de tweede plaats behaald van het internationale pianoconcours in Orléans (Frankrijk), het OCI. Vijfendertig kandidaten uit zeventien landen hadden zich aangemeld voor dit concours dat zich concentreert op een repertoire, gecomponeerd na 1900 met minimaal één première. Bijgaande foto van de hand van Ruud van Velsen werd gemaakt bij een optreden van Antal Sporck voor het Skrjabin Genootschap.

Recital van pianiste Juyeon Kang onder titel "Joyful Noise"
downloadFirestone030408.pdf

My friend pianist Byrnell Figler thought the program was planned intelligently, though. After intermission, Juyeon Kang played four preludes from "Preludes Book II" by Claude Debussy and then concluded the recital with Alexander Scriabin's "Sonata No. 5" (Opus 53). Following this, Figler explained the Scriabin sonata "fuses a lot of Liszt and Debussy."

Pianist Yuja Wang excels at Mendelssohn Performing Arts Center
downloadprintview=true.pdf

After intermission, Yuja Wang returned to the keyboard in a performance of Alexander Scriabin’s “Sonata No. 2 in G-sharp minor, Op. 19.” Inspired by the Mediterranean and in two movements, “Andante” and “Presto,” the music depicts the sea in tranquility and then in restless and stormy agitation. Again, the tempo was fast yet performed flawlessly.

Wui Min Gan and the American Symphony Orchestra
downloadbrd=1769&d.pdf

It was a lust to witness pianist Wui Min Gan (Malaysia) ride the orchestra in Alexander Scriabin's Piano Concerto in F-sharp minor that drove us to risk life on this devil's bespat eve. The concerto was written a year after the Russian pianist-composer made his Paris concert debut, when a conductor advised Debussy: "Scriabin. Remember that name." We say, "Wui Min Gan. Remember that name!"

Skryabin and Prokofjev at Carnegie Hall New York
download11967.pdf

Consequently, the Gilmore brought in another talented young pianist, Russian-born Edisher Savitski. His performance here Sunday Dec. 2 precedes his playing the same recital December 11 2007.
By the time Scriabin composed his 7th sonata, he was in his own introspective world of musical ecstasy.

Russian pianist Yevgeny Sudbin shows with Skryabin technical excellence in recital
download11948.pdf

Yevgeny Sudbin's program notes acknowledged programming Alexander Scriabin's three pieces in an order that clarified the composer's development. Four Mazurkas from Op. 3, were early and accessible. They included romantic melodies projected through Scriabin's harmonic prism, as well as a playfulness reminiscent of Schumann's music for children.
Sonata No. 2, Op. 19, in G-Sharp Minor, derived from Scriabin's middle period, and a thickening complexity was discernible. Sudbin wonderfully conjured a dreamy, almost modern aura, emphasizing the score's rhapsodic elements.
But with Scriabin's late period, a blizzard of black notes darkened his scores, as in Sonata No. 9, Op. 68, known as the Black Mass. Sudbin miraculously controlled the rampant dissonances and menacing marches of this work, forcing into view a musical logic not readily perceived. The frenzied cacophony permeating No. 9 ultimately surpassed the tolerance of many in the audience, leaving earlier Scriabin the winner.
Without Sudbin's prowess, the full possibilities of this music would have stayed outside our reach.

Russian-born pianist light up Seattle with Skryabin and Medtner
downloaddocument.pdf

The UW President's Piano Series brought Yevgeny Sudbin to Seattle, and the 27-year-old pianist brought with him the spirits of the underplayed composer Alexander Scriabin and the often-ignored Nikolai Medtner.
Yevgeny Sudbin is not a particularly flamboyant pianist. Rather, he is a wise soul in a young body who steps aside to let the composer's work shine through whenever he can. In Wednesday night's recital, the composer who shone brightest was certainly Scriabin; the entire second half of the program was dedicated to his work.

The Boise Philharmonic 2007-2008 season opened with Alpin Hong on piano.
download17280.pdf

If you open the Pdf-file, you'll read some mistakes:
"After a standing ovation and three curtain calls, Hong returned to perform Sonata for Left Hand Alone by Alexander Scriabin. The piece was composed for pianist Paul Witgenstein, who lost his right hand during World War I."
Skryabins piece for the left hand is not a Sonate but a Prelude and it was not composed for Paul Witgestein. Ravels concerto for the left hand was indeed composed for Paul Wigenstein...

The Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, 27-09-2007
downloadClassiclive_2709_07_E[1].pdf

Stockholm Concert Hall:
Alexander Skriabin: Le Poème de l’extase, Alan Gilbert, conductor

Holy Russia: Fire, Ice and Cosmos!
downloadMarie Benoit.pdf

I think the highlight of my week – musically at least – was Leo Debono’s concert at the Music Room, St James Cavalier which he entitled: Holy Russia: Fire, Ice and Cosmos. It was organized by the indefaticable Rosetta Debattista after she heard one of his CDs and was impressed. I wonder where Leo sprung from? I love all these successful Maltese who come along here occasionally, show us what they can do and then disappear into thin air again. Well, not exactly into thin air for he is a pianist, conductor, composer and recording artist who presently lives in Paris and teaches at the Ecole Nationale de Musique at Issy-les-Moulineaux and that’s not thin air. Leo is another one to add to our local pantheon of musicians. His is a striking presence and he presented a full music room with quite a programme: from Tchaikovsky to Sergei Rachmaninov to Prokofiev and after the interval it was Just Scriabin...

Pianiste Xiaying Wang, met Skrjabin
downloadXiaying Wang, music notes.pdf

A young pianist from China, Wang came to the United States a decade ago after creating a ruckus in Shanghai, where she graduated from the leading conservatory, won several major awards and scored significant performances. Currently promoting her debut CD, Wang has performed earlier this season at Red Bank's Two River Theater and returns to the Shore area Aug.5 with a performance at Ocean County College in Toms River.

Sydney Dance Company, ballet on Skryabin
downloadever-after-everartic.pdf

Enlarge the Pdf-file to 100%
July, 12th 2007:
The evening's concluding work, Short Stories (2007) reunites the SDC with its first resident composer Carl Vine. Murphy uses Vine's piano solos (here recalling the innovative, atonal work of Russian composer Alexander Scriabin) to create a series of short interludes that highlight the skills of each of the dancers as well as the company as a whole, again emerging from thatembryonic Murphy 'huddle'.

Sokolov played Skryabin
downloadSokolov Plays at Conservatorio G. Verdi.pdf

Opera Chic is back tonight from a late night passed at Conservatorio G. Verdi where she basked in the glory of Grigory Sokolov's piano recital in the white belly of that huge auditorium on via Conservatorio. For information about his Skryabin interpretations, please open the PDF-file.

Pianist Dianne Werner: Scriabin concerto in F-sharp minor
downloadPrint Story - canada.com network.pdf

Saturday evening, May 12, 2007
Alexander Scriabin and Dmitri Shostakovich contributed to an often-boisterous season finale for the SSO Saturday evening. It was a concert of colossal sound but also fine delicacy, as the SSO musicians threw themselves into three great works.

Music review: Shostakovich overshadows Schumann
downloadentertainme.pdf

JAMES McQUILLEN, The Oregonian: Monday, May 07, 2007;
The first half of the concert was less impressive. Alexander Scriabin's short "Reverie" opened the evening. An excerpt from an early review, helpfully furnished by the program notes, summed up the effect: "Felicitous sounding and charmingly orchestrated, but a nothing. It takes no hold."

John Terauds, classical music critic Toronto Star
downloadTheStar.com - artsentertainment.pdf

May 04, 2007, Quebec pianist, David Jalbert on the cutting edge!
It all began with veteran American composer John Corigliano's Étude Fantasy from 1976 – a series of five technical exercises that leave most interpreters drenched in sweat. For
Jalbert, it appeared to be more of a light warm-up, and rarely has the piece sounded so lyrical.
The same was true for the Sonata No. 5 by Alexander Scriabin (1872-1915). Like
Hamelin, who has been an eloquent champion of early 20th-century works by people such as Nikolai Medtner, Jalbert made sense of the composer's turgid twitches in and out of tonal reverie.

Russian pianist Grigory Sokolov
downloadid=26027.pdf

Magyar Telekom Musical Evenings series The Piano, on March 10th 2007:
Sokolov's glistening, effervescent performances of sonatas, preludes and other works by Alexander Scriabin (1872-1915) were all the more welcome because Scriabin's music is unjustly ignored here in Hungary.

MUSIC REVIEW ILLYA FILSHTINSKIY, Sunday, March 18, 2007
downloadThe Columbus Dispatch.pdf

The 20-year-old pianist from Westerville proved that, and more, yesterday at the Columbus Museum of Art. Filshtinskiy performed works of Franz Schubert, Robert Schumann, Frederic Chopin and Alexander Scriabin.
Filshtinskiy performed Scriabin’s Vers la flamme ("Toward the flame"). In Filshtinskiy’s hands, Scriabin’s disturbed chromatic lines opened into an outpouring of Nietzschean joy and fiery confusion. This tormented depiction of the end of the world was a fitting end to a program filled with drama.

CSO, "The Poem of Ecstasy" and Paavo Järvi (2007-09-03)
downloadVerslag The Cincinnati Post.pdf

"The 20th-century belongs to the Russians," said Paavo Järvi preceding Friday night's Cincinnati Symphony concert at Music Hall.
Scriabin, a megalomaniac with a mystic bent (he planned a sort of mass rapture in the Himalayas triggered by his music, but died too soon to carry it out) wrote some gorgeous music nonetheless.

Robertson, SLSO win with Russian Romanticism
downloadRobertson, SLSO win with Russian Romanticism.pdf

For this weekend's (Saterday, Feb. 17 2007 and Sunday 18th) concerts by the St. Louis Symphony Orchestra, music director David Robertson chose three popular works that are exemplars of that school:
Sergei Rachmaninoff's Piano Concerto No. 1 in F-sharp minor, op. 1; Nicolai
Rimsky-Korsakov's Suite from "Le Coq d'or"; and "The Poem of Ecstasy," op. 54, by Alexander Scriabin.

Skrjabin/Nemtin, Action préalable 23 mei 2006
downloadReconstructie van een voorbereidende handeling.pdf

Verslag door Maarten van Dalen, die met een aantal Skrjabin genootschappers dit concert door het Noord Nederlands Orkest bezocht, in Leeuwarden op 23 mei 2006.
Zie ook onze Introductiepagina.

De persartikelen en recensies van het NNO d.d. 23 en 24 mei 2006
downloadNemtin_Skrjabin_Arikelen_Recencies.pdf

De pagina's 3 en 5 van het PDF-bestand inzake de Nederlandse première van L'Action Préalable kunt u roteren tegen de klok in, om e.e.a. leesbaar te maken. Als u e.e.a. afdrukt, dan hoeft dat roteren niet.
Lees ook het verslag van Maarten van Dalen, dat hier boven staat.

Toronto Symphony Orchestra played Skryabin
downloadA massive Third, a major lift.pdf

The focus of attention in Wednesday's Images of Russia concert by the Toronto Symphony Orchestra was unquestionably the Third Symphony, subtitled Divine Poem, by Alexander Scriabin.
With only Rimsky-Korsakov's five-minute Introduction to Mussorgsky's unfinished opera Khovantchina and Tchaikovsky's 18-minute Variations on a Rococo Theme to preface it, the emphasis was clearly being placed on Scriabin's most gargantuan work (50 minutes, in its stocking feet).

Ivo Pogorelich, sunday 22-10-2006 in Washington
downloadhttp www.washingtonpost.pdf

The trap awaiting anybody attempting to review Ivo Pogorelich's Sunday
night piano recital at the George Mason University Center for the Arts is
the risk of making the playing sound more interesting than it was.
One friend suggested that this was a "deconstruction" of the music; another observed that if we hadn't already known the pieces -- the Chopin sonata and the same composer's Nocturne in E, Op. 62, No. 2; Alexander Scriabin's Sonata No. 4; and Sergei Rachmaninoff's Sonata No. 2 -- it would have been all but impossible to recognize them, obscured as they were by Pogorelich's myriad "touches."

KSO with Skryabin and color light
downloadSkryabin with colorlight.pdf

The Cincinnati Post:
"Mastermind was production designer Rob Holland. Holland, former master electrician and lighting instructor at CCM, filled the role envisioned by Russian composer Alexander Scriabin a century ago, i.e. to play an instrument that emits color rather than music. Holland's "instrument" was a dozen automated lighting fixtures mounted on trusses around the orchestra, programmed and operated by Holland from a console in the center of the hall."

Dmitri Ratser at Charlston
downloadPianist delivers powerful concert.pdf

Open Pdf-file for a revieuw by WILLIAM FURTWANGLER.

Kon. Concertgebouw Orkest, o.l.v. Markus Stenz, Skrjabin: pianoconcert in fis
downloadN-H Dagblad.pdf

Het Pianoconcert - thans (15-03-2006) uitgevoerd door Valentina Igoshina - is hier weinig bekend, hoewel Skrjabin het zèlf hier in 1912 met het toenmalige Concertgebouworkest introduceerde.
Open het Pdf-bestand van het Noord-Hollands Dagblad met verslag door Jos Ruiters, bijgewoond de dato 15 naart 2006.

Arthur Greene, 19 maart 2006
downloadMore From The Birmingham News.pdf

"Next door at the center's Reynolds-Kirschbaum Recital Hall, Arthur Greene closes out this
season's UAB Piano Series in a 4 p.m. recital (tickets, $5-$15). Greene is a "complete"
musician. He has recorded all of William Bolcom's violin and piano sonatas with his wife,
Solomia Soroka, on a Naxos CD released last month, performed the complete solo piano
works of Brahms in six programs in Boston, and recorded all of Alexander Scriabin's etudes for the Supraphon label."

Mihaela Ursuleasa unleashes an "exquisite" performance at the Lincoln Hall
downloadConcertverslag The Oregonian.pdf

20 maart 2006:
"Throughout the evening, her playing was crystalline, regardless of how much pedal or volume went into any given passage, and each piece unfolded with color and character: Robert Schumann's C Major Fantasia was ardent and thoughtful; Alexander Scriabin's Three Etudes was flashing and mercurial; and Brahms' Seven Fantasies was lively and luminous."

Skryabin in Pittsburgh, 05-11-2005
downloadhttp pittsburghlive.pdf

Scriabin's "The Poem of Ecstacy." With highly contrasted tempi and careful
attention to dynamics and balances, the guest conductor led a performance that was by turns tender and roof-raising.
Principal trumpeter George Vosburgh soared above the orchestra with juicy
tone in his many solos, while at the very end, nine horns and percussion
created a tremendous sound.
The Pittsburgh Symphony showed, once again, what a great orchestra it is.

Vladimir Tropp, Amsterdam, 17 augustus 2005, Russisch verslag
downloadDoc1.pdf

Open Doc1.pdf for the Russian translation of Ingrid van der Veen's article, see below. The translation, from Dutch language to Russian, is by Elizabeta Kouptchinskaia.

Verslag recital Ivo Pogorolich van 4 oktober 2005 te Kuala Lumpur
Open link and click also on "Related stories": 'Passionate genius, erratic performer' and 'Brilliant interpretation'
http://www.star-ecentral.com/news/story.asp?file=/2005/10/9/soundnstage/12253849&sec=soundnstage

Vladimir Tropp, Amsterdam, 17 augustus 2005
downloadvladimirtropprecital.pdf

Bovenstaand PDF-bestand bevat een verslag van de hand van Ingrid van der Veen van de lezing en het recital, op 17-08-2005 door Vladimir Tropp, ten huize van Cristofori in het kader van Editie 2005 van de Internationale Masterclass Piano die onder auspiciën van de Stichting Eusebiuskring plaatsvond tussen 13 en 21 augustus 2005 te Amsterdam. Zie ook de Eusebiuskring-site op de pagina Interessante links, met het persbericht over de masterclass van 2005. Foto: De masterclassdocenten Willem Brons en Vladimir Tropp.

Alexander Skryabin, Detroit, June 11, 2005
On Thursday, Jarvi invested Scriabin's sensuous textures, unmoored harmony and heaving episodes with impetuous surges of tempo and dynamics. In the key solo role, principal trumpet Ramon Parcells had a strong night, and the DSO's luscious sound and brilliant but controlled climaxes spoke of the telepathic link between the players and conductor.
The Detroit Symphony Orchestra: 1, search for Scriabin. 2, Search Detroit: click on Archives, 3, type: Scriabin and click on 'go'.

http://www.freep.com/entertainment/music/dso11e_20050611.htm

8 februari 2004, Skrjabin in dorpskerkje te Oosterleek
Open de link en scroll naar het derde programmaonderdeel.

http://home.12move.nl/nobuko/reacties.htm

Skrjabin Etude opus 2 nr 1 in cis-klein
downloadScriabin - etude op.2_nr.1.pdf

De onlangs overleden Nederlandse pianist Henri Struiwig excelleerde jongstleden 22 januari 2005 nog in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam, waar hij o.a. de 9e Sonate van Skrjabin uitvoerde. Luister hieronder naar de z.g. Chopinesque Etude van Skrjabin, zoals Henri Struiwig die als toegift op dit recital speelde. Klik voor de bladmuziektekst van Opus 2 nr 1 hier boven op het betreffende pdf-symbool.

Concert Les Arques 21-8-2003:
Scriabine in een Frans dorpskerkje tussen de kunst van Zadkine
downloadconcert Les Arques 21-8-2003 (NL+RU).pdf

Op 21 juli 2003, een week na de Franse nationale feestdag van de 14de juli, is er in Les Arques (in het Franse departement Lot) een uniek concert gegeven, waar onder meer werk van Skrjabin was te horen. Een van oorsprong Georgische pianiste, Meguy Djakeli, trad op in het kleine intieme dorpskerkje van Les Arques, de Église St Laurent, gelegen tegenover het Musée Zadkine, het vroegere plattelandsatelier van de beroemde beeldhouwer en zijn vrouw, de schilderes Valentine Prax.

lezing/recital door Vladimir Tropp
downloadlezing Vladimir Tropp - augustus 2003.pdf

Klik hier voor de Russische vertaling door Elizabeta Kouptchinskaia.

Verslag lezing/recital door Vladimir Tropp, ten huize van Cristofori in het kader van Editie 2003 van de Internationale Masterclass Piano die onder auspiciën van de Stichting Eusebiuskring plaatsvond tussen 16 en 24 augustus 2003 te Amsterdam.

Concert vrijdag 20 september 2002 : Skrjabin
Vanuit Skrjabin

Allereerst wilden wij iets kwijt over Skrjabin's Ecstasy in Now&Wow afgelopen vrijdag : het was er druk en rumoerig, en je zag dat het oudere publiek (dat er in overvloed was) moeite had met de harde (house-)muziek die er werd gedraaid. De ruimte stond vol met pilaren en beeldtorens, die de voorpagina van de partituur van Poème de l'Extase lieten zien, afgewisseld met beelden van exotische bloemen; dat was wel erg mooi. Zoals gezegd : veel geroezemoes en bargeluiden, jammer genoeg ook tijdens de orkestoptredens.

Eerst werd Poème de l'Extase gespeeld, daarna Prometheus, met koor; erg indrukwekkend. Daarna een tweede (en laatste) keer Prometheus, met Gergiev in het zwart, met zonnebril op (vonden de jonge leden van het Rotterdam Young Philharmonic erg leuk!)
...... tja, wat zal ik zeggen? Deze muziek kun je volgens ons alleen in de concertzaal beleven, want daar heerst stilte en concentratie. In Now&Wow ging het te veel om de beelden en om de grappige figuranten, jammer genoeg. We vonden het overigens wel heel erg gedurfd van Gergiev dat hij dit heeft geprobeerd!

Weet je wat wel schitterend was en echt in zo'n ruimte thuishoorde? Na afloop van het concert begon Alexander Toradze spontaan met een jazzimprovisatie op de akkoorden van Prometheus ... jeetje, wat kan die man spelen, zeg! Het publiek begon te juichen ... bij hem voegde zich nog de trompettist André Heuvelman (uit het RPhO) ... samen improviseerden zij erop los. Onderwijl stond Valery Gergiev met zijn ogen dicht te luisteren naar zijn goede vriend Toradze; dat was een erg mooi gezicht.

Om een lang verhaal kort te maken: wij vinden dat Skrjabin veel meer verdient dan dit, maar nogmaals - heel gedurfd van Gergiev en de organisatie!

Marlies Roerade


'Ik wil niet dat er gewoon muziek gemaakt wordt, ik wil dat de klank boven het orkest uitstijgt,' zei Gergiev eens. Dat is precies de reden dat hij zich al zijn hele actieve muziekleven zo aangetrokken voelt tot de muziek van Skrjabin – de componist van het mythische, het magische, en het visioen van een alomvattend 'mysterium'. 'Het werk vraagt speciale mensen, speciale artiesten en een compleet nieuwe cultuur' zei Skrjabin in 1915. Deze cultuur vindt het festival anno 2002 in danceclub Now&Wow. De hypnotiserende klanken uit de Poème de l'extase en Prométhée, le poème du feu krijgen kleur met beelden en klanken van vj's, internationaal vermaarde dj's, lichtkunstenaars, dansers en theatermakers, aangestuurd door kunstenaar Gerald van der Kaap.

Jevgeni Svetlanov dirigeert landgenoten naar grote hoogten
Als mensen lang iets met elkaar hebben, groeit er iets moois. Dit is natuurlijk een discutabele stelling, maar voor het Russisch Staats-symfonie Orkest en haar dirigent Jevgeni Svetlanov gaat hij zeker op. Dat bleek zondag 29 november 1991 tijdens een optreden van het orkest en de orkestleider in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Vooral bij de uitvoering van Skrjabins derde symfonie, ook wel 'Le divin poème' genoemd, kwamen de twee zeer na tot elkaar, hetgeen ongetwijfeld ook een gevolg is van hun langdurige relatie.
http://www.nopapers.nl/km/muz2/3/muze0308.html

 beheerder(s) van deze pagina: Rolf Knap