* Componisten van Klassieke Muziek  
zoeken
zoekterm onthouden en highlighten
periode
voor 500  Oudheid
500-1450  Middeleeuwen
1450-1600  Renaissance
1600-1750  Barok
1750-1820  Klassiek
1820-1910  Romantiek
na 1900  20ste Eeuw
na 1945  Modern
20STE EEUW
Samuel Barber  
Béla Bartók  
Alban Berg  
Leonard Bernstein  
Ernest Bloch  
Benjamin Britten  
Ferruccio Busoni  
Aaron Copland  
Claude Debussy  
Manuel de Falla  
George Gershwin  
Alberto Ginastera  
Paul Hindemith  
Gustav Holst  
Arthur Honegger  
Charles Ives  
Leos Janácek  
Aram Khachaturian  
Zoltán Kodály  
Victor Legley  
Gustav Mahler  
Bohuslav Martinu  
Olivier Messiaen  
Arthur Meulemans  
Herman Meulemans  
Darius Milhaud  
Carl Nielsen  
Carl Orff  
Francis Poulenc  
Sergei Prokofiev  
Maurice Ravel  
Ottorino Respighi  
Erik Satie  
Arnold Schönberg  
  • Alexander Scriabin  
  • Dmitri Shostakovich  
    Jean Sibelius  
    Richard Strauss  
    Igor Stravinsky  
    Karol Szymanowski  
    Michael Tippett  
    Joaquín Turina  
    Heitor Villa-lobos  
    Kurt Weill  
    Peter Welffens  

    © Componisten.Net 2000-2017
    · Home · Links · Europees Skrjabin Genootschap sitemap 
    Galgje ·
    Akkoorden ·
    Gregoriaans ·
    Tijdlijn ·
    Muziektermen ·
    Componisten.Net ·
    Print deze pagina
    Alexander Scriabin
    » Rusland (Stijlperiode: 20ste Eeuw)

    Geboren: 6 januari 1872
    » Moskou
    Overleden: 27 april 1915
    » Moskou

    Geselecteerde websites
  • Scriabin Society of America
  • Skrjabin Genootschap
  • Aleksandr Nikolajevitsj Skrjabin*, geboren op 6 januari 1872 in Moskou, liet op jonge leeftijd al vermoeden dat hij ooit pianovirtuoos zou worden. Hij beschikte al vroeg over een fenomenaal muzikaal geheugen. Zijn moeder, een begenadigd pianiste, stierf reeds toen hij ruim één jaar oud was. Zijn vader was eerst legerofficier en later ambassadeur in Turkije. Aanvankelijk had Skrjabin pianoles bij Zwerev aan de cadettenschool. Maar toen het op de beroepskeuze aankwam ging hij bij Tanejev studeren, aan het conservatorium van Moskou. Daar zou hij later zelf ook pianoleraar worden, tussen 1898 en 1904. Hij was echter niet tevreden met de conservatieve manier van werken en ging dan ook zijn eigen weg. Nadat hij (blijkens zijn oeuvre) grondig beïnvloed was door componisten als Chopin , Liszt en Wagner voltrok zich een omwenteling in zijn composities naar de nieuwe Russische toonkunst, die ook anticipeerde op de Tweede Weense School (Berg, Schönberg, Webern) en eveneens op latere richtingen in het Westen, zoals die van Messiaen, Ligeti, Schat en Stockhausen.

    Skrjabin interesseerde zich onder meer voor theosofie en oosterse religie, i.h.b. die richting die zich later tot de Soefibeweging zou ontwikkelen. Veel van zijn werken getuigen van zijn voorloperschap. Voorbeelden hiervan zijn niet slechts zijn Eerste Symfonie, die in feite een 'Ode aan de Kunst' is, maar ook drie latere symfonieën, 'Le Poème de l'Extase', 'Le Poème du Feu' en 'Le Poème Divin'... Met Hazrat Inaïat Khan ontwierp hij een extravagante metafysica voor zijn 'Mysterium', een nieuw Gesamtkunstwerk waarin alle kunstrichtingen en menselijke zintuigelijke waarnemingen tot een harmonisch geheel zouden versmelten, in een in India nieuw te bouwen bolvormige koepelzaal.

    Nadat hij in Rusland was teruggekomen van zijn Europese tournee (en besprekingen met Khan), stierf hij op 27 april 1915 in zijn geboortestad aan een bloedvergiftiging… Zijn werk getuigt van een uitzonderlijke originaliteit, onder andere door het harmonisch aspect (atonale werken) en verdient meer belangstelling. Dankzij een aantal beroemde dirigenten (Kussevitzki, Mengelberg) is het orkestrale deel van zijn oeuvre een beetje bekend gebleven. Na Skrjabins overlijden zorgden in het Westen allereerst Rachmaninoff en later o.a. Horowitz voor enige populariteit van zijn pianowerken. Gelukkig staat sinds het Europese Jaar van de Muziek (1985) zijn gehele oeuvre meer in de aandacht.

    * Nederlandse spelling

    » Nieuws bij GOOGLE (engelstalig)
    » Afbeeldingen bij GOOGLE